Virágok

Bejegyzés dátuma: 2022. október 18. 


A boldogságfokozó hála 


„Egyszer régen, nagyon régen, kint jártam a meseréten. 
Ahogy mentem, ahogy jártam tudjátok, hogy mit találtam? 
Semmi mást csak egy mesét, kezdem is az elejét.” 

Nasu mackó szerencséje 

A gyerekek figyelemmel végig kísérve a mesét, elkísérték a kismackót vándorútjára. Az út során láthatták, hogy az erdő állatai miként voltak hálásak egymásnak. A kismackó történetével és táncával sikerült mindenki arcára mosolyt csalogatni. Megtanultuk, hogy öröm segíteni és hálásnak lenni. Felidéztük, miért is lehetünk hálásak, beszélgettünk, mi okozott aznap örömöt, ki miért érzett hálát. A foglalkozás lezárásaként egy őszi hálafűzért készítettünk. Minden gyerek egy hálakinccsel ékesítette a fűzért, megosztva társaival, hogy mi mindenért volt ő már hálás. Csoportunk minden kicsi tagjával nap mint nap gyakoroljuk a hálát, megtanulunk hálásnak lenni mindenért, a csodákért, ami naponta ér bennünket.








Bejegyzés dátuma: 2022. február 1.

Célok kitűzésé és elérése 

Beszélgetőkör keretén belül a gyerekek megosztották velünk álmaikat, vágyaikat. Neked mik a céljaid? Van olyan dolog, amit szeretnél, amire nagyon vágysz? A megfogalmazott vágyak, célok között elhangzott: szeretnék megtanulni olvasni, szépen színezni, korcsolyázni, síelni… Fontos nap mint nap kisebb célokat magunk elé kitűzni, hogy a kis célokkal elért eredmények segítsenek a nagy álmok megvalósításában. Versenyjátékokat választottunk a téma feldolgozásához „Téli játékok örömei!” című témakörben. A játékok során kitűzött célok: -kövesd a hóval borított tájon a lábnyomokat; -minél több labdát átgurítani a hóember pocakján; -találd el a hóembert- meghívlak egy hócsatára -vezesd végig a hógolyót az 5-ös számjegy labirintusán - számolj a hóemberrel A játékokat örömmel és érdeklődéssel fogadták a gyermekek. Volt akinek először nem sikerült teljesíteni a feladatot, de bátorítottuk őt újabb próbálkozásra. A gyerekek megtapasztalhatták azt is, hogy nem szabad feladni, ha elsőre nem sikerül a célok elérése.











Bejegyzés dátuma: 2019. november 25.



ÉRTÉKES PILLANATOK EGYÜTT

A tevékenység kezdetén minden gyerek táncba hívta egy kedves csoporttársát. A csoporton belül minden óvodás rajzzal kedveskedett barátjának, illetve közös rajzot készítettek, ahol az egyik gyerek rajzolt a másik kezét irányítva. Ezzel erősítve a bizalmat, együttműködést. A barátság hónap jegyében újabb eseménnyel gazdagodott és vált szorosabbá óvodásaink barátsága.
Élménynyújtó tevékenységnek számított a barátságlánc feldíszítése. A láncra a barátok egymásmellé helyezték el képeiket.









Bejegyzés dátuma: 2019. november 6.


MESE IS, SZÍNHÁZ IS, VARÁZSLAT IS!

November a papírszínház hónapja a Nagykárolyi Városi Könyvtár gyermekrészlegén. A végtelenül praktikus keret segítségével meséltek ma a nagykárolyi könyvtárosok, Maurer Emese és Sălăgean Linda az 1-es napköziotthon óvodásainak. A gyerekek kíváncsian hallgatták A három kismalac című mesét, amiből a történet végén, a mese szereplőit színezték ki.

Óvónőik: Dull Noémi és Sebestyén Júlia, illetőleg Merk Jenica. A károlyi könyvtárosok ezúton is köszönik a lehetőséget!

Forrás: anziksz.com



Bejegyzés dátuma: 2019. október 22.


ÉRTÉKES PILLANATOK EGYÜTT

Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy fa, minden ágának volt egy-egy kincse. Ezek a kincsek egyformán értékesek voltak. Minden ág ügyes volt valamiben. Az egyik az éneklésben, a másik a számolásban, a barkácsolásban, a festésben, a sportban, a kirakójátékokban, s végül, de nem utolsó sorban az ünneplésben.
Egy szép őszi napon csoportunk őszi levelekkel öltöztette fel a fát, s ezt követően minden gyerek elhelyezte arcképét a fa kincsei körül.
Volt, akinek kincse az éneklés, másoknak a számolás, barkácsolás vagy más egyéb dolog.
A tevékenység végére a fa büszkén állt kincseivel, szép őszi leveleivel és a mosolygós gyermekarcokkal.







Bejegyzés dátuma: 2018. október 25.


Őszi mulatság


Őszi mulatságot tartott a nagykárolyi 1-es Számú Napköziotthon Virágok nevű csoportja október 25-én. Az ovisok szebbnél szebb jelmezeket öltöttek magukra, és láthatóan nagyon élvezték, hogy egy-egy mesehősük bőrébe bújhatnak. Voltak közöttük ősztündérek, katicabogarak, falevelek, boszorkányok, gazdaemberek és töklámpások. Mindenki bemutatta a csoport tagjai előtt a jelmezét, ezt követően pedig kedvükre táncolhattak a gyermekek.
Az őszi mulatságot a magyar csoport tagjai a megújult tanteremben tartották meg. A Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. támogatásával ugyanis nemrégiben sikerült teljes mértékben felújítani és átfesteni a tantermet. Az óvoda vezetősége új bútorzatot, szalagfüggönyt és didaktikai eszközt vásárolt a pályázati pénzből, hogy kellemesebb környezetben és modern körülmények között oktathassák a magyar nyelvű csoport kis ovisait.



















Bejegyzés dátuma: 2017. november 20. 


Társas kapcsolatok



Öleléssel, kézfogással köszöntöttük egymást ezen a napon. Képekben megnéztük három óvodás gyermek történetét az igazi barátságról. A barátság fogalmának megértésére segédanyagként felhasználtuk Szofi és Borisz “A legjobb barátom” című gyerekdalát. Barátságunk jeléül egy színes láncot készítettünk. Ezek a színes gyöngyszemek arra utalnak, hogy különbözőek vagyunk. Bár különbözőek vagyunk, ennek ellenére fogadjuk el egymás barátságát. Szeretnék a barátod lenni: egy kéz, mely fölemel, ha elestél; egy taps, mely ujjong, ha célba érsz; egy nevetés, mely felharsog, ha meglát; egy mosoly, mely bátorít, ha félsz.





Bejegyzés dátuma: 2017. október 30.





Bejegyzés dátuma: 2017. szeptember 30. 




Bejegyzés dátuma: 2017. június 26.

Boldogság puzzle

Szakmai  beszámoló

A programban való részvétel lehetőségéről az interten értesültem. Miután elolvastam a részvételi feltételeket, az óvónőkkel is ismertettem a Boldogságóra programot. A tantestület el is fogadta, hogy egy óvodai csoport pályázatot nyújtson be. A kiválasztott csoport a Virágok csoportja lett, ők készítették el összetartozásuk jeléül a BOLDOGSÁG PUZZLE-t.
A jó hangulat biztosítva volt már a tevékenység elején, hiszen mindenki együtt énekelt és mozgott a Ha jó a kedved… dalra. Ezt követően ujjainkat is bemelegítettük, és kezdődhetett a munka!
A tevékenység során minden gyerek lerajzolhatta vagy kollázs készítése által kifejezhette, mi teszi őt boldoggá. Nagyon kreatívan fejezték ki érzéseiket: volt, aki szivárványos rétet, tengert, napsütéses boldogságot rajzolt, más mosolygó bohócot készített vagy éppen madárkát, pillangót, virágokat, méhecskét ragasztott a lapra.
A tevékenység jó hangulatát igzoló album a https://youtu.be/H8reqT73yJE linken is megtekinthető.
Egy másik helyszínen is népszerűsítettük a Boldogságóra programot, mégpedig a városi könyvtárban június 23-án.
A bevezető részben drámajátékok segítették az ismerkedést. Ki is derült, hogy minden gyereknek más okoz örömöt: van, aki focizni, játszani, olvasni, rajzolni, más biciklizni, számítógépezni, rollerezni, szüleivel sétálni, utazni szeret. Míg mindez kiderült, meg is szőttük a boldogság pókhálóját, majd lerajzolta mindenki a puzzle darabokra, hogy mitól boldog. A boldogság színes leple is előkerült, és a színes labdák is, amelyek a gyerekek gondolatait szimbolizálták. Mindenki együtt mozgatta a leplet vigyázva, hogy a labdák le ne essenek.
Kiraktuk a puzzle-t, megtanultuk, hogy vigyáznunk kell egymásra, és ha nem is vagyunk egyformák, mégis összetartozunk.
A tevékenység (Bibliovacanta) albuma a https://youtu.be/9rhyD8VbXos linken megtekinthető.
            Az eseményről az interneten, a könyvtár honlapján, majd az óvoda honlapján (gradinitacareiblogspot.ro) keresztül is tájékoztatást nyújtunk.
A tevékenység vezetői: Héb Ildikó Tünde, Dull Noémi.



Nagykároly,
2017.  június  26.
                  Tartalmi beszámolót készítette:

Héb Ildikó, óvodavezető










Bejegyzés dátuma: 2017. május 22. 


Harmadik alkalommal csatlakoztak a nagykárolyi zsinagóga melletti 1-es Számú Napköziotthon ovisai a Szeretethíd akcióhoz. Idén a napközi udvarán található rugós játékokat festették le.


A munkát megelőzően Sebestyén Elek Előd lelkész beszélt a gyermekeknek a Kárpát-medencei református önkéntes napokról. Arra biztatta őket, hogy örömmel tegyenek jót másokkal, otthon a családban és az óvodában egyaránt. A gyermekek pedig hosszan sorolták, hogy milyen jócselekedeteik vannak. Egy közös éneklés után óriási lelkesedéssel fogtak hozzá a játszótér elemeinek lecsiszolásához és festéséhez Dull Noémi és Sebestyén Júlia óvónők irányításával.





Bejegyzés dátuma: 2016. április 8.


Útjára indult Pöttöm Panna

A Városi Könyvtár munkatársai az 1-es számú Napköziotthon óvodásait látogatták meg az „utazó könyvvel", mely Pöttöm Panna történetét meséli el.


Ahogyan arról beszámoltunk, április 2-án ünnepeltük a gyermek és ifjúsági könyvek nemzetközi napját, aminek alkalmából a Városi Könyvtár munkatársai egy interaktív könyvet készítettek, amellyel a hét folyamán meglepik az óvodás gyerekeket.
A könyv utazása hétfőn az 1-es számú Napköziotthonban indult, ahol már izgatottan várta a sok kis óvodás. Rövid bemutatkozás után a könyvtár munkatársai elmondták, hogy milyen alkalomból látogattak el az óvodába, meséltek H. Ch. Andersenről, és munkásságáról.
Ezután elkezdték mesélni a könyv segítségével a történetet, belehelyezve az egyes szereplőket ahogyan a mese haladt előre. A gyerekek lelkesen kapcsolódtak be, válaszolgatva a feltett kérdésekre, mesélve, kommentálva a cselekményt. Elcsodálkoztak az érdekes könyv láttán, nagyon élvezték, hogy a szereplők kivehetőek, mozgathatóak, tetszés szerint elhelyezhetőek.

A történet kétnyelvű elmesélése után a gyermekek megnézhették azokat a meséskönyveket, amelyeket a könyvtárosok magukkal hoztak, illetve magát a mobil könyvet is megvizsgálhatták közelebbről, kipróbálhatták, hogy milyen rakosgatni a bábukat benne.




Bejegyzés dátuma: 2015. december 10.


Iskolalátogatáson voltak az ovisok



Nyílt napot tartottak december 10-én a nagykárolyi Vasile Lucaciu Általános Iskolában. Az eseményre meghívást kaptak az óvodák nagycsoportosai.
A magyar anyanyelvű gyermekeket Zurik Mónika tanítónő és osztálya, a IV. C-s kisdiákok fogadták. A kiváló szaktudású tanítónő nagy szeretettel köszöntötte a vendégeket és mutatta be nekik az oktatási intézményt. Az osztály diákjai zenés műsorral kedveskedtek a kisebbeknek, majd közös kézműves foglalkozásra került sor. Gipszfigurákat festettek, ablak- és karácsonyfadíszeket készítettek. A közös program során vehette át az osztály diákja, Héb Dorottya, egy pályázat során elnyert jutalmát. Az ügyes tanuló az osztály számára nyert egy játszósarkot a Bethlen Gábor Alapítványtól. Az ajándékcsomag fejlesztőjátékokat és könyveket tartalmazott.

Az ovisok lelkesedéssel és sok ajándékkal felpakolva indultak vissza a napközibe, azzal az örömmel, hogy nemsokára ők is iskolába járhatnak. 







Bejegyzés dátuma: 2015. október 30.


Környezetbarát anyagokból készítettek játékokat


Mozgalmasan telnek a napok a Nagykárolyi 1-es Számú Napközi Otthon csemetéi számára. Az ősz aranysárga színei költöztek be az intézmény falai közé az elmúlt hetek során. Számtalan kreatív kézműves foglalkozáson vehettek részt a gyermekek: zöldségekből játékok készültek, töklámpást faragtak és üveget festettek. Október 28-án pedig a gyermekek örömmel vették magukra az őszi jelmezeket.

Dull Noémi és Martin Noémi óvónők mindent megtesznek azért, hogy ötletes és játékos foglalkozásokkal járuljanak hozzá a gyermekek lelki fejlődéséhez és tudásuk gazdagításához. A Virágok csoportjának kisdiákjai külön zene és angol nyelvoktatásban is részesülnek. Amint az a szülők visszajelzéseiből kiderül, nagyon meg vannak elégedve azzal a fáradságos és kreatív foglalkozással, amivel gyermekeiket nevelik az intézmény pedagógusai. 
























Bejegyzés dátuma: 2015. május 30. 

Önkénteskedtek az ovisok


Május 29-e felejthetetlen nap volt a Nagykárolyi 1-es Számú Napközi Otthon kisdiákjainak. Az ovisok a közelgő gyermeknap alkalmából együtt zumbázhattak, a Kárpát-medencei Református Önkéntes Napok programján belül pedig különböző jótékony jellegű feladatot láttak el.
Az intézmény vezetősége minden gyermeknap alkalmából színes programokat szervez az ovisok számára, és az ünnepi asztalról nem maradhatnak el ilyenkor az ételínyencségek és a torta sem. Az idei év újdonsága volt, hogy az óvoda több magyar csoportja is csatlakozott a Szeretethíd programhoz. A Virágok csoportjának ez a különleges esemény egy keresztyén gyermekdal megtanulásával kezdődött, majd Sebestyén Júlia óvónő beszélt a gyermekeknek a Szeretethíd lényegéről. Elmondta: amint mi is mindent Istentől ingyen kapunk, úgy nekünk is alkalomról-alkalomra meg kell ajándékoznunk a környezetünket szeretetünkkel és jócselekedeteinkkel. Gyermekként is számtalan olyan lehetőség kínálkozik, amikor a szülőknek, nagyszülőknek és bárki másnak valamivel örömet lehet okozni, valamiben segíteni lehet. Valami jót tenni, anélkül, hogy cserébe jutalom járna. Az önkéntes feladatok örömmel való vállalására hívta fel a csemeték figyelmét. A különböző színű csoportokba szerveződő ovisok ezt követően más-más feladatban segítettek. Voltak, akik virágokat ültettek. Voltak, akik a kinti padokat tisztították le.  Mások pedig az udvarseprésben, szemétgyűjtésben és a madáretető élelemmel való feltöltésében vállaltak szerepet. A gyermekek nem feledkeztek meg az intézmény személyzetéről sem. A napközi otthon minden óvónőjének, a dadáknak és az asszisztensnőnek saját kézzel készített ajándékot adtak át. Erre a Szeretethimnuszt nyomtatták rá mindenkinek a saját nyelvén. Köszönetüket kívánták ezáltal is kifejezésre juttatni. A szeretet hídja valóban összekötötte a gyermekeket és felnőtteket, reformátusokat és más felekezetűeket, magyarokat és románokat. Felhőtlen volt a jókedv. Lelkesedés és hála töltötte el a gyermekek és felnőttek szívét egyaránt. Nagykárolyban a Szeretethíd betöltötte küldetését. Bebizonyította, hogy néha egy apró figyelmesség, némi segítség is elég ahhoz, hogy szebbé tegyük egymásnak a napját. Héb Ildikó igazgatónő megköszönte Dull Noémi és Sebestyén Júlia óvónőknek, hogy megszervezték az intézményben ezt az értékes programot, ugyanakkor reményét fejezte ki afelől, hogy a jövőben is lesz folytatása a Szeretethídnak. A Magyar Református Szeretetszolgálat ajándékpólókkal járult hozzá a program sikeréhez.




Bejegyzés dátuma: 2015. március 01.

Iskolalátogatáson


Változatosan telt a hete a nagykárolyi zsinagóga mellett található 1-es Számú Napközi Otthon Virágok nevű csoportjának. Lehetőségük kínálkozott az iskolával ismerkedni, és a hét során a bábszínész is mosolyt csalt a gyermekek arcára.
Az óvodások a Vasile Lucaciu Általános Iskolába látogattak el, ahol az iskola tanulóival együtt közös foglalkozáson vettek részt. Énekeket és táncot tanultak, ugyanakkor nem maradhatott el a kézműves foglalkozás sem. A nagyobbak segítségével minden gyermek papírból hajtogatott méhecskét készített, amit aztán büszkén vittek haza a szüleiknek.
Pénteken bábszínházas előadást tekinthettek meg a kis nebulók. Bereczki Gyula kolozsvári bábművész az Árvácska című darabot mutatta be. A gyermekek lebilincselő figyelemmel nézték végig a műsort.
Az óvodások március elseje közeledtével márciuskát is kaptak. Ez egy sajátosan romániai népszokás, amikor lányok és fiúk egymásnak adják a márciuskát, ami a tavaszváró ünnep kelléke.
A  márciuska a románok régi szokásai szerint taplógombából készült négylevelű lóherét ábrázoló, kétszínű szalaggal átkötött kitűző, amit fiúk a lányoknak, s más helyeken lányok a fiúknak adtak át, március első napjától az utolsóig. Ezt a szokást az erdélyi magyarság is átvette. A kétszínű piros és fehér szalaggal ellátott márciuska a két évszakot – fehér a telet, piros a tavaszt – jelölve jelképezi, hogy a télből átléptünk a tavaszba. A márciuska szimbóluma a szeretetnek, szerelemnek, boldogságnak, barátságnak, a szerencsének és a jó kedélynek.
Dull Noémi és Martin Noémi óvónők a vidékünkre jellemző népszokások ismertetésével és változatos élményekkel teszik gazdagabbá a gyermekek mindennapjait.

Tapsi és a villanyrendőr


ÓVODA MÁSKÉNT - 2014













































Farsang - 2015



























A gyermekrajzok üzenete





Családrajz


Nagyon fontos, hogy soha ne ítéljünk egyetlen kép alapján. Legyünk a gyerek mellett, mikor rajzol, hallgassuk meg, hogyan készíti el és hogyan kommentálja őket. Ne adjunk túl sok támpontot neki, csak arra kérjük: „Rajzold le a családod!”.
Ha egy jel többször is megismétlődik, akkor figyeljünk oda mit jelenthet. Idővel és odafigyeléssel rengeteget fogunk megtudni arról, hogy a gyermek hogyan látja a saját helyét és szerepét a családon belül.






Térbeli elhelyezés, térkitöltés

Figyeljük meg, hogy a lapon hol helyezkednek el a figurák. Ha arányosan használja ki a rendelkezésre álló teret, az alakok a lap közepén vannak, az a stabilitás, kiegyensúlyozott otthoni légkört jelzi. A lap bal oldala jelképezi az anyához, a jobb oldal az apához való viszonyulás stabilságát és mélységét.
Ha például rajzol egy napot a lap bal oldalára, akkor ez azt jelzi, hogy az édesanya felől érkezik felé a legtöbb szeretet.
Kirekesztettségre az utalhat, ha valamelyik családtag, esetleg épp a gyerek maga csak összenyomorítva fér ki a lap szélére. Akkor rajzolják így magukat a gyerekek, ha úgy érzik, hogy rájuk már nem jut sem elég idő, sem elég figyelem a családban.








Elszigeteltség, kirekesztés

Fontos megfigyelni a rajzokon, hogy az egyes alakok milyen távol vannak egymástól, az alakok egymáshoz érnek-e. Ha például a szülők szorosan egymás mellett szerepelnek, de távol vannak a többiektől, az az elkülönülésüket jelezheti.
Vagyis azt, hogy kapcsolatukba nehezen engednek be más szereplőket, akár a saját a gyereküket is. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a szülők nem foglalkoznak a gyerekükkel, ez inkább visszajelzést ad a szülőknek, hogy gyermekük hogyan látják őket.
Ha a családtagok távolabb állnak egymástól, az arra utal, hogy a gyerek szemében kicsit hűvösebb a családi légkör. A kirekesztésre utaló gyakori jel az, ha például a családtagokat vonalakkal elválasztva rajzolja a gyerek, esetleg például elnegyedeli a lapot és mindenki a maga kis részében kerül ábrázolásra. Ez valószínűleg a távolságtartás, a rideg viszony, a kevés kimutatott szeretet jele lehet.



Arányok

Nézzük meg, arányosan rajzolta e le a szereplőket. Az ideális az, ha a szülők valamivel nagyobbak a gyerekeknél, de egymással kb. azonos méretűek. Ugyanez igaz a testvérekre is, természetesen a korkülönbségnek megfelelő mértékben.
Ha a szülők közül az egyik lényegesen nagyobb a másiknál, akkor a nagyobb fél dominanciájára következtethetünk. Ha a gyerek saját magát rajzolja aránytalanul nagyobbra mindenki másnál a családban, akkor az saját magának a túlértékelésére, túl erős egóra következtethetünk, aki nagyon szeretne dominálni az összes családtaggal szemben.



Színek

A gyerek lelkivilágát, később kialakuló személyiségének jellemzőire következtethetünk a rajzon használt színekből. A pasztell színek kellemes, nyugodt, csendesebb, finomabb személyiséget jelez, míg a karakteres, élén színekből arra következtethetünk, hogy gyermekünk élénk, harsány lesz, fejlett akaratérvényesítő képességgel. Problémát, kívülállást jelezhet azonban, ha a képen valamelyik családtag nem színes, míg a többi szereplő igen.
A túlságosan sötét színek, főleg a fekete erőteljes használata depresszióra utalhat, míg a kizárólag finom, pasztell színek használata lehet határozatlanság, akaratgyengeség jele. A túl alapos kiszínezés utalhat arra, hogy a gyerek valami miatt feszültebb, és a rajzolással szeretné megnyugtatni magát.



Szereplők sorrendje, elosztása

Általában a gyerekek a rajzot a számukra legfontosabb személlyel kezdik. Ez leggyakrabban anya, apa, majd saját maguk, illetve testvérük. Testvéreknél a rajzolás sorrendje általában megegyezik a születési sorrenddel.
Ha nincs testvér, akkor gyakori, hogy a szülők körbeveszik a gyereket. Ha a gyerek az egyik szülő oldalán tünteti fel magát, az arra utal, hogy hozzá húz erősebben.
Ha a rajzon szerepelnek a nagyszülők, esetleg háziállatok, akkor az azt jelzi, hogy a gyerek őket is a szűk család tagjainak tekinti és szorosan kötődik hozzájuk.
Ha a rajz kész, és nem látunk rajta valakit a családból, kérdezzük meg, hogy ő hol van a képen. Előfordult az is, hogy a gyerek saját magát nem rajzolta oda, és mikor megkérdezték erről, azt felelte, hogy ott van ő is, csak az egyik szereplő alakja mögött. Ez jelezte, hogy mivel egy másik családtagra nagy figyelem jut (pl. tartós betegség miatt), ezért úgy érzi, hogy rá már nem marad idő.



Mozdulatok, arckifejezések

Fontos természetesen, hogy a kép szereplői mit csinálnak éppen, és milyen az arckifejezésük, mosolyognak e. Határozott, akár agresszív mozdulatot végző alaknak tünteti fel a gyerek azt a személyt, akitől fél. Ugyanezt jelezheti, ha egyik alakot felemelt kézzel ábrázolja a gyerek.
A széttárt karok viszont segítségkérésként is értelmezhetőek. Gyakori jelenség, hogy a gyerekek úgy ábrázolják szüleiket, ahogy az együtt töltött idő nagy részében látják őket: édesanyjukat egy seprűvel a kezében ábrázolják, míg édesapjukat a tv előtt ülve.



Alakok egymáshoz való viszonya (merre fordulnak, egymáshoz való méretük)?

Fontos megfigyelni, hogy az ábrázolt alakok milyen testhelyzetben szerepelnek a képen. Az egymás felé fordulás bensőséges kapcsolatot jelez, míg az elfordulás rideg, elutasító viszonyt feltételez. Nézzük meg azt is, hogy a rajzon a szülők fogják-e egymás kezét. Ha igen, akkor a gyerek szerint kapcsolatuk szilárd és támogató.
Ha a gyerek kezét fogják, akkor elképzelhető, hogy a családban a gyerek a fő összetartó erő, de a szülők közti párkapcsolat esetleg már nem elég erős. Ha a szülők körbeveszik a gyereket, de csak egyikük fogja a kezét, ott a bizalmi viszony gyengülésére következtethetünk azon az oldalon, ahol elmarad a kézfogás
.


Díszítés, kidolgozottság, egyéb elemek feltüntetése

Az alakok kidolgozottsága azt jelzi, hogy az adott személy mennyire fontos a gyereknek. A nagyon elnagyolt, vagy akár nem is teljesen megrajzolt alak azt jelzi, hogy a gyerek nem szívesen tölt vele időt.
A kidolgozott, díszített alak viszont nagyon fontos számára, vele minél több időt szeretne együtt lenni. Ha valamelyik szereplő különösen közel áll a gyerek szívéhez, akkor nem ritka, hogy ezt még egy külön díszítő elemmel is jelzi. Például virágot, vagy napot rajzol az alak mellé vagy fölé.



Összbenyomás

Nagyon fontos, hogy mielőtt tételesen átvizsgáljuk a gyermek rajzait, először csak próbáljunk meg az első benyomásra figyelni. Ha a kép így első ránézésre kiegyensúlyozottnak tűnik, akkor nagy valószínűséggel semmi probléma nincsen.
Ha mégis zavar minket valami, vagy nem értjük a kép néhány elemét, akkor beszélgessünk többet a gyerekkel. Így nem csak a kérdésünkre kaphatunk választ, de azt is megalapozzuk, hogy a későbbi képeken kizárólag pozitív és megnyugtató jeleket fedezünk majd fel.

Un comentariu: